نامه ای از سال 86

جناب آقای جواد معماری اردستانی

مدیر عامل محترم شرکت تصویر دنیای هنر

با سلام و احترام

    ایجاد رابطه مستمر میان شرکتها و نمایندگان ایشان دارای چنان اهمیتی می باشد که غفلت از آن به طور مستقیم موجب زیان مادی و معنوی طرفین خواهد شد. این یک اصل کلی است که صرفنظر از نوع شغل و ماهیت شرکت و نمایندگیهای آن همواره برقرار است. منتهی به اعتقاد بنده در برخی مشاغل و از جمله زمینه کاری شما و ما کارکرد این اصل جدی تر و تاثیری گذاری آن به مراتب بیشتر است. جالب اینکه اکثریت قریب به اتفاق شرکتها و موسسات ویدئورسانه علاقمند به این قضیه نیستند و تنها به یک رابطه کاری در حد فروش محصولات و دریافت مطالبات اکتفا می کنند. اما در این میان حساب تعداد محدودی از این موسسات را بایستی با سایرین جدا کرد و از جمله مهمترین آنها شرکت محترم تصویر دنیای هنر است که معتقدم لااقل جنابعالی به عنوان مدیریت شرکت همواره گوش شنوایی برای گفته های نمایندگان دارید و از استفاده از نظرات ایشان حمایت می کنید. از همین رو چندیست در نظر داشتم طی مکاتبه برخی مسائل را که در ذیل آمده اند را با شما در میان بگذارم تا شاید مفید واقع شود.

الف- محصولات ارائه شده

     منصفانه است بگویم از زمانیکه شرکت نمایندگی محصولات کلمبیا(سونی) را اخذ کرد تاکنون تعداد بسیاری از آثار سینمایی خوش ساخت و پرمخاطب به همراه تعدادی از آثار ناب سینمای جهان وارد شبکه ویدویی کشور شده اند و مخاطب ایرانی از لذت تماشای آن در محیطی سالم همراه با دوبله مناسب (البته با صرف نظر کردن از تعداد محدودی از عناوین یاد شده) بهره مند شده است که من شخصا بعنوان یک دوستدار سینما مراتب سپاس خود را در این خصوص از "تصویر دنیای هنر" اعلام می کنم. نکته قابل توجه اینکه "تصویر دنیای هنر" بعنوان اولین ویدئورسانه ایرانی با استفاده از عنوان "سرگرمیهای خانوادگی" که تقریبا می تواند معادل “HOME ENTERTAINMENT” تلقی شود باب نوینی را در عرضه محصولات سرگرمی گشوده و به مفهوم جهانی آن نزدیک شده است. حال با این توضیحات چند نکته را به استحضار می رسانم:

1-    انتخاب عناوین برتر سینمایی و هرچه بروزتر عرضه کردن این عناوین - البته با در نظر گرفتن شرایط قانونی کشور- علاوه بر جلب مخاطب، موجب  متقاعدشدن آنها به شکیبایی در جهت دریافت نسخه معتبر به جای استفاده از نسخه های کپی موجود در اینترنت یا بازار غیر مجاز می شود. در واقع امروز اکثریت قریب به اتفاق مخاطبین که قشر جوان می باشند آثار سینمایی را بروز دنبال می کنند و تنها در اینصورت می توانند بعنوان بازار هدف تلقی شوند.

با توجه به مورد بالا ارائه فیلم جدید و بروز الویت بیشتری نسبت به توزیع عناوین قدیمی خواهد داشت. قابل درک است که با توجه هزینه های خرید فیلم و دوبله و انتشار آن، توزیع عناوین قدیمی(پخش مجدد) سودآوری بیشتری برای شرکت داشته و ناگزیر از انجام آن می باشید منتها الویت ارائه محصولات جدید قابل چشم پوشی نیست. البته روند عرضه محصولات بروز با ارائه فیلم های شرکت هنرهشتم بهتر شده و ارائه عناوینی چون HITMAN  و WANTED پس از روح سوار و کازینورویال قابل تقدیر است. در همین زمینه پیشنهادی دارم که در بخش "توزیع" به آن اشاره می کنم.

مشکلات تکنولوژیک و نوع نگرش مخاطب موجب عدم پیشرفت صنعت ویدئورسانه در کشور ما شده است. در حالیکه امروز مردم دائما به دنبال جدیدترین گوشیهای موبایل هستند و از جدیدترین سیستم های پخش تصویر و صدا استقبال می کنند و دستگاههای رایانه خود را بروز می کنند اما در عرصه ویدئورسانه هنوز به تکنولوژی منسوخ شده VCD اکتفا کرده اند و در حالیکه امروز دیسکهای پخش تصویر BLU-RAY دنیا را آماج حضور خود کرده اند ما هنوز می کوشیم DVD را معرفی کنیم و به مخاطب بقبولانیم. به نظر من نمی توان از تقصیر شرکت های ویدئورسانه در این خصوص براحتی گذشت و اگر ایشان همزمان با تغییرات جهانی سیستم کاری خود را تغییر می دادند امروز در وضعیت بهتری بودیم. هرچند شما تاکنون چند بار عرضه DVD را آزموده اید و بی تردید یکی از بهترین ها هستید اما به نظر می رسد در این خصوص باید تجدید نظر جدی صورت گیرد. هم در عملکرد متولیان شرکت های ویدئورسانه و هم در  دیدگاه نمایندگیهای ایشان والا ما همچنان سالها عقب خواهیم بود. پس در اولین گام تا آنجا که ممکن است DVD عناوین جدید چه ایرانی و چه خارجی را به صورت همزمان ارائه کنید و از لحاظ قیمت نیز حتی الامکان قیمت معادل قیمت دیسک VCD باشد تا امکان فروش بهتری ایجاد شود.

تلاش شرکت در ارائه عناوین برتر سینمای ایران از دیرباز تا کنون شایسته تقدیر فراوان است.

TV SHOES یا سریالهای تلویزیونی امروز چنان مورد اقبال مردم است که بخش قابل توجهی از صنعت ویدئویی دنیا را ازآن خود کرده است. در ایران شرکت سروش رسانه قسمت کوچکی از این بازار را تحت کنترل خود در آورده اما قسمت قابل توجهی از آن که مربوط به سریالهای تلویزیونی خارجی است به طور کامل در کنترل بازار غیر مجاز می باشد. پیشنهاد می کنم با شناسایی برخی از عناوین پر مخاطب این سریالها اقدام به خرید و عرضه آنها کنید. البته شاید مسائل قانونی و از این قبیل نیز تاثیر زیادی در کند شدن مراحل اینکار داشته یاشند ولی نباید توجه کرد که شبکه زیرزمینی-امروز اینترنت- متوقف نمی شود.

DOCUMENTRIES   یا مستندها نیز از برنامه های بسیار قابل توجه در عرصه ویدئورسانه هستند که شما چند تجربه نیز در این خصوص داشته اید اما بهتر است نگاهی به مستندهای تولید شده در شبکه های بزرگ تلویزیونی از جمله BBC  داشته باشید و عناوین برگزیده را ارائه کنید.

ب- بسته بندی و توزیع

    مدتی است در این فکرم ارائه منظم عناوین سینمایی تاثیر بهتری دارد یا ارائه یک یا چند عنوان محدود به محض آماده سازی. البته تصویر دنیای هنر با برنامه ریزی هفتگی توزیع تا حدودی به توزیع سریع محصولات نزدیک شده است. در اینجا می خواهم بگویم شاید نیاز نباشد برای عرضه فیلم جدید انتظار تکمیل جدول و اخذ سفارش را داشته باشید. شاید بهتر است به محض اینکه یک عنوان وارد انبار شد توزیع آنرا اعلام کنید. البته می توان مابین عناوین پخش مجدد و عناوین جدید کمی فرق قائل شد. عناوین قدیمی را بلافاصله و عناوین پخش اول را با رعایت تهران و شهرستان در روزهای بخصوصی مثلا زوج برای شهرستانها و فرد برای تهران ارائه کرد. برای آشنایی پیشین هم روی "بزودی"(COMING SOON) می توانید کار کنید. در مورد بسته بندی کالا شما را بعنوان یکی از مبتکرین و پیشروان این صنعت می شناسم. البته چند سال پیش و در زمان فعالیت "JVP" این شرکت برنامه های زیرنویس شده خود را با جعبه و بسته بندی ارائه می کرد اما شکل عرضه محصولات تصویر دنیای هنر مرا به مفهوم صنعت در این حرفه نزدیکتر کرد.

می دانم که همکاران شما در واحد انبار و توزیع محصولات متحمل سختی های فراوانی هستند و ودر نوک پیکان انتقاد نمایندگی ها هم قرار دارند چرا که هر گونه اشکالی در روند توزیع، در ابتدا موجب اعتراض نماینده ها به این همکاران شما می شود و امیدوارم این مسائل موجب دلسردی و خستگی ایشان نشود. کار ایشان بسیار حساس است و نتیجه نهایی عملکرد شرکت از این همکاران آغاز می شود. پس تکمیل کادر، برنامه ریزی بسیار دقیق با در نظر داشتن ویژگیهای تقویم ایرانی-تعطیلات فراوان و ...- حتی پیش بینی شرایط آب و هوایی و توجیه شرکتهای باربری در این مورد که "فیلم نیز گاهی مثل نان بیات می شود" می تواند موثر واقع شود. با توجه به گسترش روز افزون این صنعت و افزایش اقلام و عناوین ایجاد انبارهای منطقه ای در چند نقطه کشور راه حلی است که می توان در مورد آن اندیشید.در هر صورت در شرایط حاضر ارسال همزمان اجناس برای نمایندگیها مسئله تعیین کننده ایست که بایستی مورد توجه فراوان واقع شود.

ج- تبلیغات

    پیشرفت شرکت تصویر دنیای هنر در امور تبلیغاتی آنچنان سریع و قوی بوده است که گاهی به نظر می رسد وجهه شرکت بیشتر به یک شرکت تبلیغاتی می خورد تا ویدئورسانه و این اهتمام فراگیر به امر تبلیغات جای سپاس و تشکر فراوانی از سوی بنده بعنوان یکی از نمایندگان شرکت دارد. چرا که بی تعارف از این لحاظ به نمایندگان سود می رسد و البته شرکت هم سود می برد. ضمن اینکه وجهه این حرفه در جایگاه واقعی خود تامین می شود. در امور تبلیغاتی شرکت با بهره گیری از ذکاوت خاصی با نوآوری های متعددی روبرو شده ام که بعدا الگوی سایر شرکتها نیز واقع شده است. امیدوارم همچنان در این راه با موفقیتی پیش بروید. از نکات ارزشمند سیاست تبلیغی شرکت توزیع عادلانه این مواد تبلیغی است که هرگز نباید به دست فراموشی سپرده شود. در ادامه چند نکته را بعنوان پیشنهاد ارائه می کنم:

1-    تبلیغات شرکت در سینماهای کشور کار بسیار پسندیده ای بود که امیدوارم ادامه یابد. در مورد این تبلیغات فقط این مورد را اشاره می کنم که وجه تمایز تبلیغ با تبلیغات فیلم های سینمایی در سالن کمی مبهم بود. به همین دلیل شاید برخی مخاطبین به هدف اصلی که تهیه فیلم از فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی است پی نبرده باشند.

2-    پیشنهاد می شود شرکت در مراکزی که نمایندگان فعال دارد از طریق همان نماینده اقدام به اجاره تابلو تبلیغات محیطی به صورت سالانه نموده و موضوع تبلیغ را با ارسال مواد تبلیغی به روز نماید. بدیهی است این تبلیغ تاثیر بسیار زیادی بر فروش نمایندگان خواهد داشت و لااقل آزمایش آن در چند نقطه و مقایسه نتایج ارزشمند است.

3-    همانگونه که اشاره تبلیغات عناوین آینده COOMING SOON  بهتر است بصورت جدی در دستور کار شرکت قرار گیرد. البته شرکت در این مورد هم چند تجربه داشته است مثل "چه کسی امیر را کشت" و "دستهای خالی" که در این مورد ارائه پشت صحنه فیلم اقدام جالبی بود.

4-    در مورد سایت شرکت هم ضمن اینکه فعالیت خوبی صورت گرفته اما این حرکت کامل نیست و مثلا تقریبا سایت بروز نیست و در برخی موارد مثلا هنوز امکان ایجاد عضویت وجود ندارد.

د- نمایندگی

    توانمندی نمایندگی هر شرکت نشانگر توانمندی خود شرکت و حفظ حرمت و اصول و چارچوب کاری نمایندگی، احترام به اصول و قواعد همان شرکت می باشد. هرچند این یک اصل دو طرفه است اما بگذارید اینجا بیشتر به آنچیزی که مربوط به شرکت می شود بپردازم. امروز به دلیل گسترش فعالیت ویدئورسانه ها و افزایش نمایندگیها ارتباط ایشان با لایه های بالای مدیریتی شرکت به تدریج کاهش یافته و به بخش فروش و مالی و گاها انبار محدود شده است. هر چند این مسئله تا حدودی طبیعی است ولی نکته مهم این است که مدیریت شرکت تا چه اندازه از نحوه برخورد عوامل مذکور با نمایندگان مطلع می باشد و موارد منتقل شده از بخشهای ذکر شده تا چه حد نمایانگر اهداف و انتظارات مدیریت شرکت است. در این بخش نمی خواهم زحمات همکاران زحمتکش شما را زیر سووال ببرم و از طرفی نمی توانم از بیان برخی موارد صرفنظر کنم. پس ضمن بیان این موارد آرزو می کنم که قضاوت من نادرست و مسئله ناشی از سوء تفاهم و ازاین قبیل بوده باشد.

1-    در برخی موارد در هنگام اخذ سفارش اصرار بیش از حد همکاران بخش فروش موجب آزردگی خاطر و بر هم خوردن محاسبات نمایندگی می شود. بدیهی است خرید نمایندگی می بایست بر حسب نیاز باشد و خارج از آن منجر به سردرگمی و بروز مشکلات بعدی خواهد شد. البته این مسئله اخیرا تا حدود زیادی مرتفع شده است.

2-    ایجاد تعادل در نحوه مکالمات بسیار ضروریست. هر چند حجم کار بالاست منتهی گفتگو ی کوتاه در حالیکه منظور تماس گیرنده مشخص نیست گاها منجر به آمار اشتباه می شود. بعنوان مثال من ضمن اینکه آگاهی کافی نسبت به انواع عناوین سینمایی دارم منتهی اگر به هر دلیلی حضور ذهن نداشته باشم نیاز به توضیح کافی دارم ولی به نظر می رسد ارائه این توضیح در برخی مواقع کار دشواری است! و البته در مورد نمایندگانی که ممکن است اطلاعات کمتری داشته باشند نیز ممکن است وضع بدتر شود. در ضمن پیشنهاد می کنم نام انگلیسی فیلم ها به صورت دقیق در لیست ذکر شود. همچنین تا کنون چندین مورد اشتباه در مورد نام کشور سازنده، تاریخ ساخت فیلم در لیستهای ارسالی وجود داشته است.

 با تشکر

فرشاد عظیمی

 

/ 5 نظر / 17 بازدید
ناصر

منظور شما را متوجه نشدم. یعنی می فرمایید شما 3 سال پیبش آینده شبکه را پیش گویی کرده ای؟

سعید

سلام بسیار زیبا بود من دانشجوی فوق لیسانس مدیریت دانشگاه علامه طباطبئی هستم و ب دوستانم وبلاگی رو برای مرگ دریاچه ارومیه راه انداختیم. خوشحال میشم لینکتون کنم. من رو با اسم مرگ دریاچه ارومیه لینک کنید و بگید با چه اسمی لیکتون کنم فقط وبلاگتون ر هم بنویسید. ارادتمند شما

شما

ممنون

رامتین

مطلب کامل و جامعی بود

احمد زارعی

در مورد سریالها حرفهای قشنگی زدید